Strona główna » Aktualności » Wydarzenia » Galeria Sztuki im. Jana Tarasina / Kintop. Od filmu
Leto%201

Przez ostatnie kilka lat Norman Leto realizował film “Photon”, niezwykłą filmową hybrydę, paradokument z wątkiem fabularnym, program przyrodniczy i wywiad z naukowcem w jednym. Każdy kto widział ówczesny warsztat pracy Normana zapamięta komputer podłączony do kilkudziesięciocalowego telewizora, który siedzącemu przy nim artyście wyznaczał codzienny główny widok. “Photon” to nie tylko suma zainteresowań naukowych Normana Leto i potężna dawka wiedzy, ale także popis techniki. Główną część filmu stanowią wizualizacje procesów biologicznych zrealizowane w technice animacji 3d, kontrapunktem których są sceny wideo, rejestracje przyrody lub sytuacji domowych. Balans między nimi pozwala utrzymać uwagę widza i jednocześnie nadać narracyjny nerw naukowemu wykładowi.

Sam autor musiał podczas realizacji filmu utrzymywać podobny balans między światem cyfrowo kreowanym a światem zewnętrznym. Równolegle zatem, niejako “dla odpoczynku” percepcji, spędzał czas realizując pomysły malarskie. Wydaje się że to gest w rodzaju testu rzeczywistości po godzinach pracy w świecie wirtualnym. Malarstwo Normana cechuje różnorodność formalna, wychylająca się raz w kierunku fotorealizmu, raz ku malarstwu materii. Temperatura emocjonalna obrazów Leto rozpięta jest między romantyczną wzniosłością a przedmiotowym konkretem. Ta różnorodność odzwierciedla eksperymentalną naturę artysty, próbującego różnych form i języków ujmowania realności. Nie można przeoczyć faktu, iż przedmiotem zarówno realizacji filmowych jak malarskich Leto jest świat materialny, niezależnie od wielkości kadru, czy to w mikroskopowym zbliżeniu czy w postaci portretu lub pejzażu. Ostatecznie i klawiatura komputera i pędzel stanowią w rękach Normana narzędzia poznawania i opisywania faktów. Co więcej, zachodzi między nimi przenikanie, synergia, wydaje się bowiem że właśnie praktyka malarska jest podstawą plastycznej wizji sekwencji animowanych w filmie i gwarantuje ich “realizm”.

Wystawa “Kintop. Od filmu” poprzez kilka zestawień (malarstwo i wideo, obrazy realistyczne i abstrakcyjne) ukazać ma różnorodność praktyk Normana Leto i otworzyć przed widzem dostęp do warsztatu artysty, który w ciągu ostatnich lat dokonał niezwykłego transferu od cenionego artysty plastyka do uznanego i nagradzanego filmowca. Mamy nadzieję zarysować gruntownie tło jego pracy z najistotniejszymi wątkami twórczości.

Michał Lasota

 

 

Kurator:  Michał Lasota

 

Wernisaż: 15 czerwca o godz. 19.00 / Spotkanie z artystą oraz kuratorem Michałem Lasotą: 20:00

Wystawa: 16 czerwca - 31 sierpnia 2018

 

fot. materiały prasowe / Jakub Seydak

 

INNI CZYTALI RÓWNIEŻ

23 sierpień 2018
Unnamed

Screen and Sound Fest. 2018: Four Seasons

W maju rozpoczęła się szósta edycja tego projektu, której motywem przewodnim jest topos Czterech Pór Roku. Zdobywca Oscara Jan A.P. Kaczmarek, autor muzyki do filmów „Bogowie” i „Moje córki krowy”...